18. desember

Pust med magen i førjulstida

1. Blås i det!
Dette trenger du:
– En rund ballong.

Dette gjør du:
– Trekk pusten så dypt du kan. Pust alt ut i ballongen. Dette er omtrent halvparten av den luften du har i lungene.

2. Blås i det – igjen!
Dette trenger du:
– En binders, et målebånd.

Dette gjør du:
– Merk av et punkt på bordet eller gulvet. Legg bindersen på punktet. Trekk pusten og blås alt du kan. Mål hvor langt du har blåst bindersen.

Hvor langt kan du blåse? Lag en konkurranse med venner eller flere i familien om hvor langt dere kan blåse. Dere kan også ha en stafett med to lag der bindersen skal blåses over en viss lengde. Hvem kommer først i mål?

Hvor mye luft du har i lungene er avhengig av høyde, alder og kjønn. Fysisk aktivitet og lek som gjør deg andpusten, gjør at hjertet og lungene dine jobber bedre sammen. Da øker du lungekapasiteten din, og lungene dine arbeider mer effektivt. Med et strekt hjerte og god lungekapasitet blir du ikke så fort sliten. Å puste dypt med magen er avstressende for kroppen.

Visste du at:
Du har ca. 350 millioner lungeblærer i hver lunge. Hvis du hadde brettet dem ut kunne de ha dekket en tennisbane. Og at en person som har blitt 80 år gammel vil ha trukket pusten mer enn 200 millioner ganger!

Pust med magen, og god førjulstid!