Er du tilstede?

Mindfulness – et skritt nærmere Carpe diem
Høsten er her. Det er mandag og så fredag igjen. Vi er alle som Albert Åberg: ”Skal bare ditt, og skal bare datt”. Dagene fylles av alle slags gjøremål mens nye planer legges.

Ofte lever kroppen med stress, enten bevisst eller ubevisst, mens vi forventer effektivitet fordi vi fortjener det. Vår nye ”bestevenn”, iPhonen, stjeler også tiden vi tidligere bare var tilstede, uten å gjøre noe som helst. Den tiden er borte i 2012.

Eller er den det?
Nei, heldigvis ikke helt. I naturen, ved vannet, i skogen eller i fjellet, trekker de fleste av oss pusten dypt spontant, og nyter den rene tilstedeværelsen. Vi er der vi vil være: Tilstede i øyeblikket – her og nå – mens vi tenker ”hvorfor gjør jeg ikke dette oftere?”.

Hvordan kan vi ta oss dit i en hektisk og stressende hverdag?
En ny treningsform for hjernen din, Mindfulness, handler om å være tilstede i sitt eget liv, i egen kropp, i egne tanker og møte hverdag og stress på en positiv måte. Dette er tanketeknikker som faktisk kan trenes, og som kan hjelpe ift tidsklemmen mange kjenner på.

Økt livskvalitet, overskudd og harmoni
Slike mentale teknikker vil øke oppmerksomhet på eget liv noe som kan gi både bedre livskvalitet, mentalt overskudd og mer harmoni i hverdagen. En reseptfri vidundermedisin. Konsentrasjonen øker ved å bruke mindfulness – men det trengs trening og vilje for å klare å styre tankene, og vinne i konkurransen med spennende oppdateringer ”on line” fremfor fokuset ”in life”.

”Oppmerksomt nærvær”
Mindfulness er også kalt ”oppmerksomt nærvær”, og er basert på gammel asiatisk tradisjon, i tillegg til å være inspirert av buddhistisk meditasjon. Den anvendes i våre dager også innenfor moderne vestlig psykologi, og stadig flere blir oppmerksomme på de positive resultatene av dette verktøyet.

– Så stopp opp, nyt høsten og øyeblikket i din hverdag.

“Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That’s why it’s called the Present!”